Gebruik je verstand en pak de controle over jouw eetkeuzes

Geen dieet maar oersaai gezond verstand!

‘Past dat wel in je dieet’, ‘eet jij dat wel?’ ‘snoep jij weleens’. Sinds ik werk als Voedingscoach en Personal Trainer ligt mijn eetpatroon ineens onder het vergrootglas en verwachten veel mensen blijkbaar dat ik een dieet volg of mijzelf allemaal regels opleg. Maar niks is minder waar, ik denk dat ik me in mijn leven zelfs niet eerder zo vrij heb gevoeld als de laatste 2 jaar. Ik mag alles eten, voel me nooit meer schuldig en hoef nooit een sociale gelegenheid te ontwijken omdat het me in de verleiding zal brengen. 

Betekent dat dat ik alles eet wat los en vast zit, maar gewoon een wondermens ben die nergens van aankomt? Nee, zeker niet! Wat dan wel? Ik gebruik mijn gezonde verstand! Is dat makkelijk? Nu meestal wel, maar daar is een uitgebreid leerproces aan vooraf gegaan met veel vallen en gelukkig ook weer opstaan.

Een dieet of een voedingsgroep uitsluiten is veilig en makkelijk. Je hoeft zelf namelijk niet na te denken en als het niet werkt, dan kan je de schuld geven aan het dieet. Ideaal, maar je hebt er niks aan. Je verstand gebruiken, betekent:

De kennis die je hebt over gezonde voeding gebruiken en zelf de verantwoordelijkheid nemen over je keuzes, waardoor je kunt bijsturen waar nodig. 

Ik kan hier een heel boekwerk over schrijven als ik wil, maar in deze blog wil ik 4 punten bespreken.

1: Richt je op de basis

Het internet staat vol met informatie over waarom het ene product echt beter is dan het andere, welke supplementen je nodig hebt en het scala aan natuurlijke suikervervangers breidt zich met de dag uit. Hartstikke leuk, maar vooral heel verwarrend. Ik wi je uitdagen om al die informatie los te laten en je puur te richten op de basis:

‘Eet veel groente, een beetje fruit, genoeg proteine, kies voor volkoren graanproducten en beperk bewerkte snacks en vleesproducten’

Je hoeft dus niks uit te sluiten en kosten wat kost te vermijden, maar richt je op prioriteiten stellen. Lukt je dit? Dan eet je gezonder dan bijna elke Nederlander!

2: Overschat jezelf niet

Dat klinkt heel negatief, maar iedereen heeft nou eenmaal zijn dipmomenten waarop je niet verstandig kunt nadenken en je wilskracht ver te zoeken is. Dit is een feit, die je dus maar het beste kunt accepteren zodat je ermee om kunt leren gaan, in plaats te proberen ze, tegen beter weten in, te voorkomen.Als je dit weet kun je je erop voorbereiden. Hoe?

Boodschappen!  HET  sleutelmoment voor een gezonde week. Ga er vanuit dat je alles wat je koopt ook op eet. Koop dus alleen producten die je daadwerkelijk wilt opeten. Maak jezelf niet wijs, dat je de overige paaseitjes wel in de kast laat liggen tot volgend weekend. Neem de tijd om een lijstje te maken en hou je daaraan.

3: Leg de verantwoordelijkheid bij jezelf

Betrap je jezelf er weleens op dat je zoiets zegt als ‘ik heb niet bewogen, want ik had te weinig tijd’, ‘Ik heb weer veel gesnoept, want ik had 3 verjaardagen’, ‘ik heb toch een saucijzenbroodje gehaald, maar ik had ook zo’n honger’ ?

Dat is een teken dat je de verantwoordelijkheid niet bij jezelf legt, maar bij je omgeving. Je zegt dus eigenlijk dat je er niks aan kon doen.  Zolang je dat doet kun je niks veranderen.  Zodra jij de keuze maakt om altijd zelf de verantwoordelijkheid over je keuzes te nemen, kun je hetzelfde hebben gegeten, maar heel anders terugkijken. Dan zeg je:

‘Ik heb niet bewogen, omdat ik het geen prioriteit heb gegeven’, ‘ik had teveel gegeten, doordat ik me niet goed had voorbereid op alle verjaardagen’ , ik heb toch een saucijzenbroodje gehaald bij de kiosk, doordat ik te weinig had meegenomen’

Dezelfde situatie, maar een andere houding, waardoor je er ineens iets mee kunt en van een ‘verloren moment’  een ‘leermoment’ hebt gemaakt.

Winst dus. Voor de volgende keer weet je waar de fout zat en kun je daarop inspelen.

4: Kies ervoor om je nooit schuldig te voelen

Schuldgevoel staat je proces in de weg. Tuurljk kan het weleens niet zo zijn gegaan als je had gehoopt. Maar hee, dat heet een leerproces.

Kon jij in 1 keer een verhaal schrijven? Nee, je begon met letters lezen, vervolgens letters schrijven, woorden lezen, woorden schrijven, toen pas zinnen schrijven met 20 spelfouten, en inmiddels gaat een heel verhaal schrijven je aardig goed af, maar schrijf je nog steeds niet vanzelf foutloos.

Op die momenten voel je je ook niet schuldig over dat ene foutje, je gumt hem uit, zoekt op hoe je het wel moet schrijven en gaat weer verder.  Zo is het ook met eten. Soms heb je eens een dag, misschien zelfs een week waarin je alleen maar rotzooi eet. Foutje. Je kijkt terug, waar ging het mis? En gaat de week weer in waarbij je jouw nieuwe inzicht probeert te gebruiken.

En nu actie

Je hebt net weer ongeveer 800 woorden aan informatie tot je genomen, waarschijnlijk voel je je even geïnspireerd en ga je vervolgens weer verder zoals altijd. Maar je kunt het ook een keer anders doen en meteen actie ondernemen, waardoor deze ene blog jouw leven ineens gaat verrijken. Hoe? Kies een van de 4 punten schrijf op waarom die van toepassing is op jouw leven en ga er deze week elke dag mee oefenen.

Hulp nodig? 

Het internet stikt van de motiverende quotes waardoor een leefstijl verandering makkelijk en leuk klinkt, maar ik kan het niet mooier maken dan dat het een lang en moeilijk proces is met veel vallen en opstaan, wat je gelukkig veel oplevert.  In mijn werk begeleid ik dagelijks clienten op hun pad naar een gezond leefpatroon, door middel van personal training en coaching aan huis of online. Ben jij benieuwd hoe ik jou kan helpen, neem dan contact op, dan plannen we gratis en vrijblijvend een orientatie gesprek.

Tags: , ,
Comment

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*