Waarom krachttraining een goed idee is.

 

Lifting weights doesn’t make women huge.

Cupcakes do.

Als je me een beetje kent, dan weet je dat ik fan ben van krachttraining. Jammergenoeg heeft het nogal een patserige, mannelijke, ijdele reputatie. Daarom in deze blog 10 redenen waarom bewegen goed is, maar ik toch echt vind dat je krachttraining niet moet overslaan!

1: To live happily ever after

Het integreren van krachttraining in je leven verhoogt de kans op een lang en gezond leven. Zo is er een relatie tussen meer spiermassa en een kleinere kans op diabetes, is weinig kracht geassocieerd met het eerder overlijden bij veel ziektebeelden en kunnen spieren de pijn bij artrose verminderen. Ook vergroot het de onafhankelijkheid bij ouderen, heeft het een positief effect bij depressie en verbetert het ons cognitief vermogen. Zo maar een reeks positieve effecten die het kan hebben, laat best duidelijk zien dat het een goed idee is, toch?

2: Sterke botten

Krachttraining verhoogt de dichtheid van je botten en maakt ze daardoor sterker. Zeker als we ouder worden is dit enorm belangrijk; met het ouder worden neemt je botsterkte elk jaar af (extra snel als je botontkalking hebt) en maakt daarmee de kans op onder andere breukjes steeds groter. Krachttraining kan dit risico verkleinen.

3: Het maakt en houdt je mobiel

Zonder dat je het misschien door hebt train je met veel krachtoefeningen je mobiliteit. Denk aan een diepe squat, hoe vaak maak je zo’n diepe kniebuiging in het dagelijks leven? Juist, nooit. Of je hamstrings helemaal op rek brengen met een goodmorning? Je armen recht boven je hoofd brengen met een shoulderpress? Hoe minder je deze volledige bewegingen maakt hoe stijver je wordt en hoe groter de kans op blessures door bijvoorbeeld het verrekken van een spier. Mobiel zijn voorkomt dus blessures en geeft bewegingsvrijheid.

4: Het verbetert je houding, balans en coördinatie

Met krachttraining ben je constant je houding en balans aan het trainen. Waar je tijdens het gewone leven geen idee hebt wat je met je schouders, rug en knieen doet, ben je daar met krachttraining constant mee bezig, omdat je lichaam anders simpelweg de belasting niet aankan. Hoe vaker je dit doet, hoe sneller je dit meeneemt in je gewone leven.

5: Blessures voorkomen

Met krachttraining versterk je niet alleen je spieren, maar ook je banden en pezen, dit maakt je minder gevoelig voor spierscheuringen en andere blessures.

6: Het geeft zelfvertrouwen

Logischerwijs maakt krachttraining je sterk en dat is….een heerlijk gevoel! Als je na hard werken ineens een pushup kunt, geeft dat een kick en zelfvertrouwen. Je komt er elke keer achter dat je zoveel meer kunt dan je dacht. Krachttraining leert je jouw lichaam weer te vertrouwen!

7: Mindset

Doorzetten, geduld en kleine overwinningen vieren doe je constant met krachttraining. Een mindset die je bij doelen als afvallen goed kunt gebruiken.

8: Afvallen

Krachttraining verhoogt je dagelijkse verbranding, want spieren verbruiken energie; hoe meer spier je hebt hoe meer calorieën je verbrandt per dag.

9: Je lichaam vormen

Is je doel echt puur afvallen of wil je graag een mooi gevormd lichaam? Dat laatste? Dan is krachttraining onmisbaar. Val je af zonder krachttraining, dan verlies je spieren en dus ook de mooie vormen van je lichaam.

10: Het is gewoon leuk!

Dit is natuurlijk subjectief, maar krachttraining is zoveel afwisselender dan bijvoorbeeld elke week een half uurtje rennen. Je kunt er alle kanten mee op. Een keertje weinig herhalingen met veel gewicht en een andere keer veel herhalingen met weinig gewicht. Armen of benen of alles tegelijk. Met extra gewichten of alleen met je eigen lichaam. In de sportschool, buiten, op vakantie, of even snel naast je bed. Alles kan. Heerlijk!

Comment

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*