The greatest gap in life is the one between knowing and doing

 

Als ik jou zou vragen wat je zou moeten doen om af te vallen, krijg ik sowieso een heel goed antwoord.  Als ik echter een week later zou vragen wat jij hebt gedaan om af te vallen is dat zeer waarschijnlijk een heel wat minder bevredigend antwoord. Richard Bigg slaat de spijker op zijn kop met de uitspraak ‘the greatest gap in life is the one between knowing and doing’ . Ik zie het steeds weer terug in mijn coachings gesprekken, we weten allemaal heel goed wat we moeten doen. Het vervolgens ook doen, daar gaat het mis. Gelukkig blijkt deze ‘gap’ keer op keer weer te overbruggen. De meeste van ons pakken het alleen al jaren verkeerd aan,mmet de alles of niks methode. Of ik ga vanaf morgen helemaal gezond leven, zonder snoep, nooit meer brood, bergen groenten en met elke dag sporten, of het heeft geen zin. Aan zo’n grote verandering beginnen vraagt nogal wat lef en motivatie en dan snap ik heel goed dat je nog steeds niet bent begonnen, of je handdoek na een halve dag al  in de ring hebt gegooid.

In 3 stappen van weten naar doen

1: Ga op zoek naar jouw ‘ waarom’

Blijvend gewicht verlies vraagt om veranderingen in jouw dagelijks leven, waar je dag in dag uit mee te maken krijgt, op momenten dat je topfit bent, maar ook op de momenten dat je moe en sacherijnig bent. Als je dan geen duidelijke motivatie hebt waarom je het doet, is het bijna onmogelijk om vol te houden.

Dus voor je begint: Vraag jezelf eens af waarom jij wilt afvallen? Wat heb je eraan? Wat levert het je op? Hoe gaat dat jouw dagelijks leven beïnvloeden? Vaak zijn er zoveel meer redenen dan gewoon een strakker lijf willen. Misschien ga je daardoor eindelijk weer zonder twijfelen naar sociale gelegenheden, durf je eindelijk weer gewoon een korte broek aan met 30 graden, of kan je weer zonder moeite je eigen veter strikken. Helpt dit jou niet? vraag jezelf dan af hoe jouw leven en jouw gezondheid er uit zal zien als je nog 10 jaar op deze manier doorleeft.

Opgeschreven?

2: Dan kan je  aan de slag, MAAR begin klein.

Als je begint met afvallen is de verleiding groot om weer de alles of niks methode toe te passen, want je wilt zo snel mogelijk resultaat. Maar kijk voordat je dat doet even terug op je voorgaande pogingen en leer daarvan: het werkt niet! Anders had je nu niet (weer) op dit punt gezeten. Begin dus klein, elke week een stapje beter. Eet je nu 4 koekjes per dag, probeer dit komende week dan eens te halveren. Dit lijkt voor iemand die nooit snoept misschien veel, maar het gaat erom, dat jij een stap vooruit gaat, dan heb je winst!

3: Stel concrete gedragsdoelen:

Het enige wat jij onder controle hebt en waar je echt afspraken met jezelf over kunt maken is je gedrag. Stel dus concrete gedragsdoelen per week in plaats van resultaatdoelen.

Voorbeelden:

Ik ga deze week minstens 4x een half uur wandelen in mijn lunchpauze

Ik ga 1 koek/snoep moment per dag vervangen voor een groente snack

Ik ga de drankjes die ik drink vervangen voor calorievrije drankjes.

 

ACTIE: Ook moeite met beginnen?

In mijn nieuwe zomerprogramma gaan we hiermee aan de slag; niet praten over gezonde stappen zetten, maar ze daadwerkelijk zetten.

In he kort: Je gaat 8 weken, 2 keer trainen in de buitenlucht, in een kleine groep mensen met dezelfde focus en krijgt 1 op 1 voedingscoaching, voor de actieprijs van 340 euro.

1 groep start in Amersfoort, de andere in omgeving Ede/Veenendaal.

Klaar om de zomer te gebruiken voor een fitter leven? Neem contact op voor meer informatie 

 

 

Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*